Jižní spojka a propojka, dopravní stavby v Hradci Králové, Ředitelství silnic a dálnic, státní podpora, povolovací kroky a výkup pozemků, blog, region24, zdravetrendy
Jižní spojka a propojka, plánované dopravní stavby v Hradci Králové, by měly začít být stavěny za čtyři roky a otevřít se v roce 2031. Podle Ředitelství silnic a dálnic by mohly denně odvést až 30 tisíc vozidel mimo obytnou zástavbu.
Jiží Pavlík z Moravského Předměstí v Hradci Králové se třikrát týdně vydává na cestu do Prahy a zpět. Kvůli strachu z dopravních zácp u rozkopané křižovatky Mileta volí jinou trasu než přes hradecký silniční okruh. Projíždí přes Třebeš, klikatou okreskou cestu do Vysoké a pokořuje také Opatovice. Jeho tachometr ukáže deset kilometrů, než se napojí na dálnici. Stejnou nevýhodnou trasu k dálnici směrem na Prahu a Olomouc volí také stovky dalších obyvatel jižních a východních částí Hradce.
Ačkoli se v Hradci Králové v posledních dnech velmi hovoří o severní tance, město se také připravuje na další dopravní stavby obecněho zájmu: jižní spojku a jižní propojku. Tyto stavby by podle ředitelství silnic a dálnic mohly začít být stavěny za čtyři roky a otevřeny by mohly být v roce 2031. Jižní spojka by denně převedla mimo obytnou zástavbu až 30 tisíc vozidel. Bude také klíčovým napojením na nově vznikající rozvojové plochy v oblasti Temešváru.
Obě stavby budou státem výrazně podporovány. Před ŘSD čekají výkupy pozemků a všechny povolovací kroky za krátkou dobu. Hradec Králové musí jasně deklarovat, že je připravený pro tyto projekty. Jak upozorňuje hlavní hradecký architekt Petr Brána: „Ty projekty si musíme umět podržet. Máme zpoždění a musíme ho dohnat.”
Dosavadní hlavní architekt Brána po 22 letech z funkce odchází a zdůrazňuje, že tyto investice byly dříve záležitostí města: „My jsme ty miliardy dokázali převést do investic státu, ale ty peníze tam nebudou ležet dlouho. Buď má ŘSD signál, že se stavba bude připravovat a město to chce, anebo se najdou jiné priority. Je nemyslitelné, aby je stavělo město, protože bychom na patnáct až dvacet let škrtli všechny investice.“
Jižní spojka a spojka jsou klíčové pro vývoj města a hladký průběh dopravy a jejich případné zpoždění by mohlo negativně ovlivnit život obyvatel. Tato situace ukazuje potřebu promyšleného plánování a provádění infrastrukturních projektů na úrovni města.