Sdílená kola dobývají Královéhradecký kraj

Královéhradecký kraj a Nadační fond Škoda Auto se spojili a podepsali memorandum na podporu rozvoje sdílených kol. Vytvořili dotační program s prostředky 5 milionů korun určený městům a obcím v kraji s cílem podporovat udržitelnou mobilitu a zdravý životní styl.


Udržitelná mobilita si pomalu prošlapává cestu i mimo největší města v zemi. Zářným příkladem jsou Vrchlabí a Rychnov nad Kněžnou, kde pod patronací Nadačního fondu Škoda Auto (NFŠA) již několik let úspěšné fungují služby sdílených kol. Ty se nyní s podporou hejtmanství rozšíří dále po Královéhradeckém kraji, který v pondělí 4. 3. podepsal s NFŠA společné memorandum. Oba subjekty poskytnou na sdílenou cyklistiku finanční prostředky skrz nový dotační program pro obce, čas podat žádost je do 13. 3. 2024.

Za Královéhradecký kraj podepsal memorandum radní Adam Valenta. Pilotní projekty ve Vrchlabí a Rychnově nad Kněžnou, které inicioval NFŠA, prokázaly životaschopnost sdílené cyklistiky v regionech a co víc, stále se posouvají vpřed, ať už z hlediska zájmu obyvatel, nebo počtu stanic, kde si lze kolo vypůjčit. Staly se tak inspirací pro Královéhradecký kraj, který teď rozvoj sdílených kol podpoří i v dalších obcích prostřednictvím nové dotační výzvy.

„Pro Královéhradecký kraj je podpora rozvoje služeb sdílených kol novou výzvou, se kterou do spolupráce s Nadačním fondem Škoda Auto společně vstupuje. Systémy sdílených kol fungují v metropolích po celém světě a jejich popularita roste. Věřím, že i města a obce v našem kraji mohou nabídnout svým obyvatelům, ale i cestujícím a turistům alternativu k cestování městskou hromadnou dopravou či osobním automobilem. Sdílená kola jsou ekologická, k dispozici 24 hodin, 7 dní v týdnu a navíc pro mnohé i možností, jak třeba při cestě do práce splnit denní dávku pohybové aktivity a udělat tak něco i pro své zdraví,“ vyzdvihl hejtman Martin Červíček.

Nová dotační výzva je určena obcím a městům v kraji, které plánují rozvoj sdílené cyklistiky. Celkové prostředky v dotačním programu dosahují pěti milionů korun, přičemž Královéhradecký kraj přispěl čtyřmi a NFŠA jedním milionem. Cílem inovativního projektu je jak podpora udržitelnější a efektivnější dopravy, tak zdravého životního stylu prostřednictvím služby pro širokou veřejnost. Pro NFŠA jde zároveň o první aktivitu, ve kterém překlápí projekt z vlastní iniciativy mezi systémové.

„Naše spolupráce s Královéhradeckým krajem už probíhá například v oblasti modernizace vzdělávání a udržitelná mobilita je dalším tématem, ve kterém si můžeme vzájemně pomoci. Know-how z Vrchlabí a Rychnova, ale také z Mladoboleslavska pomůže příjemcům nového dotačního programu s hladkým zavedením infrastruktury pro sdílenou cyklistiku. Oba projekty jsou ukázkovou spoluprací veřejného a soukromého sektoru v oblasti podpory zavádění a spolufinancování inovativních služeb s cílem zvyšovat kvalitu života místních obyvatel,“ řekl k podpisu memoranda ředitel NFŠA Ladislav Kučera.

„Velmi oceňujeme rozvoj bikesharingu. Umožňuje flexibilní využívání kola k běžné dopravě po městě a kombinování cest hromadnou či veřejnou dopravou s těmi na kole a pěšky. Služba sdílených kol také pomáhá odbourávat překážky jako uschování kola během pracovní doby. Osvědčila se i v kopcovitějších městech jako skvělý dopravní prostředek pro kratší cesty po městě a jako důležitý stavební prvek městské mikromobility. Všude tam, kde sdílená kola do měst zavedli, teď přidávají širší flotilu. Jsme rádi, že obyvatelé a obyvatelky Královéhradeckého kraje budou mít lepší podmínky pro to, aby své cesty mohli realizovat udržitelně, pohodlně a navíc zdravě,“ říká Dominika Lenthárová ze spolku AutoMat, který už 14 let pořádá květnovou výzvu Do práce na kole. Té se Královéhradecký kraj se svými zaměstnanci a zaměstnankyněmi už tradičně účastní.

Podat žádost o dotaci mohou obce na Dotačním portálu Královéhradeckého kraje na https://dotace.khk.cz/ do 13. 3. 2024. Maximální výše podpory pro každou z nich je 500 000 korun.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky

Studio UHK

Hlavní zprávy