Modernizace železniční trati mezi Hradcem Králové a Chlumcem nad Cidlinou přinese cestujícím mnoho změn a výhod. Oproti současnému stavu, kde je trať jednokolejná a vlaky se můžou křižovat pouze ve stanicích, bude nově trať dvoukolejná. To povede k značnému zvýšení kapacity a flexibilitě jízdních řádů.
Díky modernizaci se navýší maximální rychlost vlaků na stošedesát kilometrů v hodině, což výrazně zkárcí cestovní dobu. Ve snaze o zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy nahradí některé úrovňové přejezdy mimoúrovňovými řešeními jako nadjezdy nebo podjezdy. S úpravami přijdou i na řadu nástupiště, která budou upravena do úrovně dveří moderních vlaků a stanou se tak bezbariérovými.
Modernizován přitom bude konkrétně úsek mezi Hradcem Králové a Chlumcem nad Cidlinou. Nicméně Správa železnic počítá s podobnou modernizací i dalších úseků směrem na Moravu, čímž by se tato severní cesta mohla stát alternativou pro přetíženou trasu přes Pardubice.
V současné době nejsou přípravy na dalších úsecích tak pokročilé jako na trati mezi Hradcem a Chlumcem. přesto jsou již v jednání vyjádření některých obcí mezi Hradcem Králové a Týništěm nad Orlicí týkající se plánovaných protihlukových opatření a jiných aspektů projektu.
S prováděním projektu modernizace trati mezi Hradcem Králové a Chlumcem nad Cidlinou začne vítězná firma neprodleně. Stavební práce by pak měly začít v roce 2027 a skončit v roce 2030. Termíny pro další úseky zatím nejsou stanoveny.