Česká seriálová tvorba boduje u diváků i navzdory pandemii

Zástupci Asociace producentů v audiovizi (APA) zaznamenávají rostoucí popularitu tuzemských seriálů v televizi i na internetu, některé z nich dokáží obstát také v mezinárodní konkurenci.


Celosvětový trend vzniku ambiciózních seriálů sleduje filmový průmysl rozhodně poslední dekádu a Česká republika nechce být pozadu. Dokazují to data sledovanosti, míra spokojenosti diváků i zahraniční ocenění. Rostoucí popularitu české seriálové tvorby nepozastavila ani pandemie, ba naopak. Navíc hned po prvním lockdownu na jaře 2020, kdy filmaři dostali povolení na place testovat, vznikla v tuzemsku řada nových a úspěšných seriálů.

Vloni v květnu zavedli na natáčení mezi prvními opatření chránící před nákazou koronavirem tvůrci seriálu Kukačky. Příběh o záměně dětí právě odvysílala Česká televize a průměrná sledovanost přes 1,7 milionů diváků několikrát vynesla tento titul na vrchol denní sledovanosti. Natáčení Kukaček trvalo 80 dní, štáb čítal zhruba 60 lidí.

„Vyšli jsme z pravidel zpracovaných APA ve spolupráci s hygieniky, tehdy spolu s Rastislavem Maďarem. Jednalo se například o testování, měření teploty, zakrývání dýchacích cest, dodržování rozestupů nebo omezení mimopracovních kontaktů. Seriál se nám povedlo úspěšně a bez větších komplikací dotočit, pouze jednou za celou dobu jsme zaznamenali pozitivní test a natáčení ihned pozastavili. Přes z toho plynoucí zásadní organizační a finanční dopady jde o věci, se kterými si umíme poradit,“ říká producent Filip Bobiňski.

Vloni na jaře se točil a hned v dubnu byl uveden prostřednictvím Youtube také seriál sKORO NA mizině, jehož první díl má dnes přes 1,8 milionů zhlédnutí. Komediální seriál z divadelního prostředí o tom, jak se herci a tvůrci vypořádávají s tím, že nemohou dělat, co je živí, se stal internetovým fenoménem. A letos v únoru se se objevil na Netflixu, největší streamovací platformě na světě, první český seriál – stal se jím Svět pod hlavou.

Zhruba polovinu seriálů vyvíjí a vyrábí pro české televize napříč trhem řada produkčních společností sdružených v APA. K nejzajímavější televizní či internetové seriálové tvorbě posledních let z dílen renomovaných českých producentů patří například zmíněné Kukačky či seriály Zrádci, Herec, #martyisdead, První republika nebo Dáma a Král.

Silnou odezvu z hlediska sledovanosti i spokojenosti u seriálů vlastní výroby zaznamenává Česká televize, přestože vliv pandemie byl na výrobu seriálové výroby v roce 2020 významný a přerušení natáčení pořadů na tři měsíce vedlo k úbytku premiér zejména v podzimním schématu roku 2020 i 2021. Doposud došlo k posunům devíti pořadů seriálové tvorby. Od roku 2018 do března 2021 Česká televize odvysílala celkem 30 různých premiérových seriálů a minisérií vlastní tvorby se stopáží 183 hodin. Nejsledovanější vícedílné seriály (více než 4 díly) jsou ty odvysílané v roce 2021 – Zločiny Velké Prahy (v průměru 2 miliony diváků 15+), Kukačky (1,7 milionu) a Hlava Medúzy (1,55 mil). Ve skupině komediálních seriálů jednoznačně kraluje MOST! se sledovaností 1,68 milionu diváků, extrémně vysoká byla i jeho odložená internetová sledovanost - v rámci 7 dní po odvysílání 260 tisíc, v průběhu 30 dní pak dokonce 432 tisíc. Seriály vysílané na začátku roku 2021 získaly nejen silnou odezvu z hlediska sledovanosti, ale dosahují i nadprůměrných hodnot spokojenosti (8,5). To samé platí i pro zaujetí. Diváci byli výrazně spokojeni s Kukačkami a minisérií Božena. Seriály ČT jsou úspěšné také v zahraničí – dohromady pětidílná série Marie Terezie byla nominována na několik mezinárodních cen včetně Rose´d Or, osmidílná série Lynč bodovala zejména u německých diváků, série Princip slasti uspěla na ARTE, šestidílný projekt Zrádci získal garanci mezinárodního distributora.

„V tomto roce běží natáčení plánovaných projektů zatím víceméně podle plánu, ovšem za dodržení přísných hygienických opatření a plošného testování štábů. Posuny výroby a mimořádná hygienická opatření měla dopad také na náklady projektů. Bylo nutné najít zdroje na nezbytné vícenáklady,“ uvádí Renata Týmová, vedoucí útvaru Výzkumu a analýz.

Televizní stanice Prima zaregistrovala v rámci seriálů vlastní tvorby z let 2018-2020 a 2015-2017 trend růstu podílu sledovanosti ve všech strategických cílových skupinách.

„Nejvyšší nárůst vidíme v mladší cílové skupině 15-54 let, kde průměrný share mezi těmito roky vzrostl o 1,07 procentního bodu. Zaznamenali jsme i posun v náladě diváka – v současnosti patří mezi nejoblíbenější rodinný seriál z prostředí statku Slunečná. Ta kraluje i sledovanosti videoarchivu,“ říká Marek Singer, generální ředitel skupiny Prima.

Zajímavostí je také meziroční nárůst sledovanosti v online prostředí, kde například u seriálu Polda mezi roky 2018 a 2020 narostl počet zhlédnutých videí dvojnásobně. Na jaře loňského roku Prima kvůli pandemii omezila některá natáčení a upravila programové schéma, Slunečná se tak vysílala pouze jeden den v týdnu místo dvou. Momentálně Prima natáčí pořady v souladu s aktuálními opatřeními a nařízeními vlády a uzpůsobuje natáčecí plány flexibilně podle možností herců a členů štábu. Seriálová tvorba je pro ni důležitá a neustále rozvíjí nové náměty. Do popředí zájmu se dostávají i seriálové předpremiéry k zakoupení v iPrima Videopůjčovně, kde se vůbec poprvé objevil nový seriál Einstein o mnoho měsíců dříve, než je televizní premiéra, a odpovědí byl velký počet zápůjček.

Pro internetovou televizi Mall.tv byl uplynulý rok dokonce akcelerační, a to z hlediska výroby i sledovanosti. Na první vlnu mimořádných opatření zareagovala spuštěním série #kulturažije zahrnující 250 živých přenosů představení a počinů, včetně karanténní minisérie Jiřího Mádla Miluju tě, Pucinko. Meziročně zaznamenala nárůst celkového počtu zhlédnutí z 23,8 milionů v roce 2019 na 55 milionů v roce 2020, přičemž sledovanost hraných seriálů vzrostla více než čtyřnásobně. Sledovanost přitom není pro vývojovou skupinu jediným kritériem.

„Podstatnou roli hraje i kvalitativní hodnocení obsahu prostřednictvím tzv. NPS (Net Promoter Score) a i v tomto ohledu se vloni dařilo, o čemž svědčí nadprůměrné NPS pro seriály #martyisdead (78 %), Život je hra (75 %) nebo Terapie sdílením 62 (%), ale i festivalová uvedení na Berlinale, Serial Killer, MFF Zlín, London Lift-Off Film Festival, Melbourne Lift-Off Film Festival nebo Marseille Web Fest a další,“ říká mluvčí Mall.tv Eva Albrechtová.

Nejvýznamnějším oceněním pro Mall.tv a zároveň pro Českou republiku je historicky první mezinárodní cena Emmy pro český seriál o kyberšikaně s názvem #martyisdead. Práce na volném pokračování s názvem #annaismissing už započala, pro internet se chystá i seriál Marka Najbrta s pracovním názvem Třídní schůzka. Zvýšený zájem o hranou tvorbu registruje internetová televize také ze strany českých i zahraničních vysílatelů. Čtyři seriály zakoupila FTV Prima, v jednání je prodej thrilleru #martyisdead do Francie a Terapie sdílením do Indie.

Placená televize HBO Europe má v tuto chvíli v developmentu několik projektů a letos by měla oznámit start natáčení jednoho z nich. Divácká základna HBO v Čechách a na Slovensku se upevnila a roste bez ohledu na pandemický stav, a to i díky uvedení hollywoodských blockbusterů či titulů z originální produkce HBO. Právě česká produkce se jako jediná dokáže vyrovnat zahraničním stálicím z pohledu sledovanosti. Zdárným příkladem je poslední česká originální produkce, šestidílný špionážní seriál Bez vědomí (2019), kdy z pohledu sledovanosti se Bez vědomí takřka rovná s uvedením minisérie Černobyl. Taková sledovanost je zhruba dvojnásobná oproti jiným, běžným titulům, které se uvádí na HBO a HBO GO (Euforie, Jeho temné esence, Outsider, Watchmen, Nový papež a další ve stejném období).

To, že seriály (včetně těch krátkometrážních) začaly být více vidět a seriálová televizní tvorba se stala součástí festivalů a cen, je podle zakladatelky festivalu televizních a on-line seriálů Serial Killer zcela jistě součástí celosvětového trendu.

„Do České republiky se tento trend dostává opět s jistým zpožděním, ale díkybohu za to. Seriály začaly být více vidět, protože vzrostla jejich kvalita – obsahová i technologická. Televize a velká studia si konečně uvědomily, že dají-li výjimečným tvůrcům a tématům prostor v televizních sériích, získají z toho všichni – producenti i diváci,“ říká Kamila Zlatušková.

Její festival Serial Killer, založený v roce 2018, chce být katalyzátorem těchto změn. Přiváží sem nejlepší know-how ze západní Evropy a naopak západní Evropě zase představuje to nejlepší z ČR a celé východní Evropy. Cení se především odvaha, chuť diváky překvapovat a s odkazem na seriál sKORO NA mizině je jasné, že rozpočet není určujícím faktorem kvality. První ročník Serial Killer vyhrál internetový seriál Lajna (Televize Seznam) z prostředí hokeje, podruhé zvítězil později cenou Emmy proslavený #martyisdead z Mall.tv, třetí ročník brněnského televizního festivalu Serial Killer ovládl ruský seriál Let. Letos na Serial Killer míří například Ochránce (Česká televize) z prostředí českého školství.

„Naše cíle v propagaci české tvorby jsou mnohem větší. Chceme, aby východoevropské seriály zabíjely předsudky o východní Evropě přímo v západoevropských obývácích. A s nadsázkou můžu říct, že až BBC jednou odvysílá nějaký český seriál v hlavním vysílacím čase, bude naše nejdůležitější festivalová mise u konce,“ dodává Zlatušková.

Fotogalerie

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky

Studio UHK

Hlavní zprávy