Uhelný skandal: Olvan Náchod pokutován za nekalé obchodní praktiky

Olvan Náchod byl pokutován 430 tisíc Kč za dodání menšího množství uhlí než udávala objednávka. Firma se odmítla smířit s pokutou a argumentovala nastavením nižšího trestu.


V listopadu 2019 došlo k nečekané události ve firmě Olvan Náchod, když inspektoři České obchodní inspekce (ČOI) objevili pochybení při nákupu uhlí. Společnost, která je jedním z dodavatelů fosilních paliv na trhu, údajně ošidila své zákazníky tím, že místo 3,85 tuny uhlí dodala pouze 3,526 tuny. Zákazník tak přišel o více než 300 kilogramů uhlí a částku přes 1 257 korun. Kvůli tomuto porušení zákona na ochranu spotřebitele byla společnosti vyměřena pokuta 430 tisíc korun.

Podle ČOI bylo možné firmě uložit až pětimilionovou pokutu, ale vzhledem k tomu, že se jednalo o první pochybení, byl tento trest snížen. Firma se však odmítla smířit s pokutou a rozhodla se obrátit na Krajský soud v Hradci Králové. Společnost argumentovala tím, že výše pokuty je nepřiměřená a nabídla zaplatit maximálně 40 tisíc korun, což je částka odpovídající obdobným případům.

Olvan Náchod namítal, že podíl prodeje uhlí tvoří pouze 2,9% z jejího celkového obratu a že finanční škoda pro zákazníka ve výši necelých devíti procent z celkového nákupu uhlí není značné finanční poškození. Krajský soud však nesouhlasil s těmito argumenty a dospěl k závěru, že zákazník utrpěl značné finanční poškození ve výši 8,4% z celkového nákupu uhlí. Současně soud zdůraznil, že zákazníkovi chybělo palivo na několik dní v zimním období, kdy je jeho spotřeba nejvyšší.

Firma se dále snažila přesvědčit soud, že za řádně připravit vše potřebné chybu mohla pouze vadná váha, kterou od objevení pochybení vyměnila za nový přístroj s automatickou činností. Soud však shledal, že společnost nedokázala prokázat, že za selhání byl pouze tento přístroj.

Olvan Náchod se poté pokusil o kasační stížnost u Nejvyššího správního soudu, ale ani zde nenašel žádnou oporu. Předsedkyně senátu, Veronika Juřičková, konstatovala, že kasační stížnost je nedůvodná a odvolání není možné. Firma nyní musí čelit otázkám ohledně zaplacení pokuty a upravení svého postupu při reklamacích.




Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky

Studio UHK

Hlavní zprávy