V květnu tohoto roku se může v Královéhradeckém kraji objevit první elektromobilová sanitka. Tento cestovní prostředek, který je v České republice prim, bude používat zdejší zdravotní záchraná služba pro výjezdy k pacientům. Na rozdíl od Královéhradeckého kraje se zdravotníci v ostatních krajích k použití elektromobilu nekloní, a to převážně z obav z dlouhých dob nabíjení a omezených dojezdových vzdáleností.
Anatolij Truhlář, lékařský náměstek ZZS Královéhradeckého kraje, podotýká, že specifika provozu záchranárských vozů, které zahrnují frekventované zastavování a opětovné nabírání rychlosti, jsou pro elektrický pohon přímo ideální. Nápad zavést do praxe elektromobil přišel přímo od zdravotnického personálu, který se inspiroval u svých kolegů v Londýně. Proto také vůz nejdříve otestovali při cvičných jízdách.
České kraje, kde využití elektromobilu podstoupili, ale zjistili, že pro své potřeby nestačí. Problémy, které uvádějí zdravotnické záchranné služby například v Olomouckém nebo Jihomoravském kraji, jsou nedostatečná kapacita baterie, dlouhá nabíjecí doba a prostorové nároky sanitního vozidla. Právě tyto aspekty představují pro sanitní vozy s elektromobilovým pohonem zásadní překážku.
Naproti tomu Hradec Králové, město s počtem obyvatel těsně pod hranicí 100 tisíc, považuje záchranáře za dostatečně malý na to, aby se zde využití elektromobilu osvědčilo. Libor Seneta, ředitel zdravotnické záchranné služby Hradec Králové, předpokládá, že v rámci jednodenní služby ujede vůz kolem padesáti kilometrů, což je méně než třináctina maximální dojezdové vzdálenosti elektromobilu bez nutnosti dobíjení.
Z hlediska financování pořízení elektromobilu jsou zdroje peněz právě z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Náklady na přístroje a zdravotnické vybavení sanitky jsou pak pokryty prostředky ZZS KHK a Krajského úřadu Královéhradeckého kraje. Hejtman kraje Martin Červíček z ODS zdůraznil nezbytnost začlenit do činnosti záchranářů nové technologie a řešení pro maximální efektivitu a rychlost poskytované péče.
,V květnu tohoto roku se může v Královéhradeckém kraji objevit první elektromobilová sanitka. Tento cestovní prostředek, který je v České republice prim, bude používat zdejší zdravotní záchraná služba pro výjezdy k pacientům. Na rozdíl od Královéhradeckého kraje se zdravotníci v ostatních krajích k použití elektromobilu nekloní, a to převážně z obav z dlouhých dob nabíjení a omezených dojezdových vzdáleností.
Anatolij Truhlář, lékařský náměstek ZZS Královéhradeckého kraje, podotýká, že specifika provozu záchranárských vozů, které zahrnují frekventované zastavování a opětovné nabírání rychlosti, jsou pro elektrický pohon přímo ideální. Nápad zavést do praxe elektromobil přišel přímo od zdravotnického personálu, který se inspiroval u svých kolegů v Londýně. Proto také vůz nejdříve otestovali při cvičných jízdách.
České kraje, kde využití elektromobilu podstoupili, ale zjistili, že pro své potřeby nestačí. Problémy, které uvádějí zdravotnické záchranné služby například v Olomouckém nebo Jihomoravském kraji, jsou nedostatečná kapacita baterie, dlouhá nabíjecí doba a prostorové nároky sanitního vozidla. Právě tyto aspekty představují pro sanitní vozy s elektromobilovým pohonem zásadní překážku.
Naproti tomu Hradec Králové, město s počtem obyvatel těsně pod hranicí 100 tisíc, považuje záchranáře za dostatečně malý na to, aby se zde využití elektromobilu osvědčilo. Libor Seneta, ředitel zdravotnické záchranné služby Hradec Králové, předpokládá, že v rámci jednodenní služby ujede vůz kolem padesáti kilometrů, což je méně než třináctina maximální dojezdové vzdálenosti elektromobilu bez nutnosti dobíjení.
Z hlediska financování pořízení elektromobilu jsou zdroje peněz právě z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Náklady na přístroje a zdravotnické vybavení sanitky jsou pak pokryty prostředky ZZS KHK a Krajského úřadu Královéhradeckého kraje. Hejtman kraje Martin Červíček z ODS zdůraznil nezbytnost začlenit do činnosti záchranářů nové technologie a řešení pro maximální efektivitu a rychlost poskytované péče.