Dotčené obce a města na Pardubicku nesouhlasí s žádnou z navrhovaných variant vysokorychlostní železniční trati, kterou chystá Správa železnic. Hlavním důvodem jejich nesouhlasu je přílišný zásah do katastrů a životů místních obyvatel. Následkem tohoto odporu se Správa železnic rozhodla zvážit nové možnosti trasování. Připravovaná trať má spojit česká města s Polskem a zvýšit tak dopravní propojení mezi těmito zeměmi.
Jedna z navrhovaných variant vede například přímo přes zastavěné území Přelovic. Další dvě varianty mají podle starosty Přelovic Miloše Kocha (nestr.) být situovány pouze stometrovou vzdáleností od hřiště, což by mohlo narušit sousedská setkání hlukem z projíždějících vlaků. Starosta Koch upozorňuje na to, že taková trať by nepřinesla obyvatelům žádné výhody a navíc by se pro ně ztížila cesta do Prahy:
„Když jedu do Prahy, jsem za pět minut v Přelouči a za dalších 55 minut v Praze. Když bych použil vysokorychlostní trať, musel bych se dostat do Pardubic – to bude půl hodiny – a potom mně to ušetří dejme tomu deset minut,“.
Ve vesnici Chýšť by navržená trať rozdělila celý katastr obce a způsobila tak velké komplikace: „Nám to oddělí Chýštský rybník, kam lidi chodí i na procházku. Už teď slyší lidi dálnici jako takovou a teď tady mít ještě vlak – nemyslitelné,“ kritizuje starosta Miroslav Sirůček (nestr.).
Minulý týden se jednotlivé obce spojily a společně navrhované trasy odmítly, přičemž vlastní návrhy zatím nepředložily. Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda se k situaci vyjádřil následovně: „Správa železnic obdržela odmítavé stanovisko s nesouhlasem k jakékoliv variantě, které navíc zpochybňuje i význam trati jako takový. Ten je ale pro Královéhradecký i Pardubický kraj obrovský.“
Navzdory nesouhlasu obcí zdůrazňuje Správa železnic přínosy, které by vysokorychlostní trať měla přinést. Například cesta z Prahy do Pardubic by měla trvat pouhých 36 minut, do Chrudimi by se dostali cestující za 60 minut a na Orlickoústecko za necelou hodinu a půl. Vlaky navíc mohou dosahovat rychlosti až 320 kilometrů v hodině. Nicméně starosta Sirůček dodává, že jednotliví starostové budou zřejmě dále usilovat o výhodné řešení právě pro svou lokalitu.
Plánovaná vysokorychlostní trať by navíc musela na své trase překonat i významnou středověkou kulturní památku – Opatovický kanál. Samotná výstavba trati by měla být zahájena až po roce 2030.