V posledních letech si stále více měst pořizuje pevné radary k měření rychlosti, což vyvolává diskusi o bezpečnosti ve městech a možných ziscích z pokut. Podle odborníků se z toho stává trend. V roce 2018 evidovali pracovníci Českého metrologického institutu (ČMI) téměř sto dvacet úsekových a statických radarů, zatímco loni jich bylo skoro dvě stě padesát a jejich počty dále rostou.
Hradec Králové nainstaloval několik radarů v květnu minulého roku a za zbytek roku evidoval více než dvacet tisíc přestupků, což městu přineslo dvanáct milionů korun na pokutách. V Říčanech, které jsou šestkrát menší, si radnice ročně připočítává šestnáct milionů korun z pokut. Zde začali s měřením rychlosti v roce 2014 a nyní mají sedm měřených úseků, zatímco v okolních obcích jich je dalších patnáct.
'Jediným účinným opatřením, které opravdu zajistí zpomalení, je úsekové měření,' zdůraznil starosta Říčan David Michalička (Klidné město) a podle dopravních expertů se v Česku z radarů stává trend. 'Po instalaci zařízení a jeho splacení vybrané sankce znamenají pro příslušné orgány zisk,' vysvětlil dopravní expert z pardubické univerzity Ivo Drahotský.
Radary jsou pro obce stále dostupnější a pokuty za přestupky rostou. Pardubice uvažují o výměně zastaralého systému. 'Stávající informační radary už jsou staré patnáct let a postupně nám odcházejí,' řekl správce informačních systémů Městské policie Pardubice Petr Kvaš. Jediný radar by měl obsluhovat hned několik měřených úseků, byl by instalovaný vždy v jednom z nich, na omezenou dobu. 'Radar by tak koloval na území města napříč obvody,' vysvětlil náměstek primátora Pardubic Jan Hrabal (ANO).