V Královéhradeckém kraji probíhají intenzivní přípravy na letošní stavební sezónu, která začne na jaře, současně s příznivým počasím. Náklady na opravy silnic a mostů se letos vyšplhají na více než miliardu a 800 milionů korun. Kraj očekává, že značnou část těchto nákladů bude moci pokrýt z dotací, avšak ty nemusejí být při zahájení stavebních prací nebo i v době přípravy projektu ještě dostupné.
Důvodem, proč se krajské vedení rozhodlo uvolnit finanční příslib, je potřeba získat jistotu, že nezbytné finance budou k dispozici, aby nebrzdily průběh stavební sezóny. Tento příslib se bude postupně snižovat podle výše již získaných dotací, což umožní flexibilní plánování a realizaci stavebních prací.
Na seznamu klíčových stavebních projektů najdeme především opravy a rekonstrukce silnic II. a III. třídy. Mezi tyto projekty patří například část silnice II/501 v Lázních Bělohrad, opravy silnice II/567 ve Rtyni v Podkrkonoší nebo křižovatka silnice II/304 se silnicí I/33 v České Skalici. I když se v přehledu nenacházejí dálnice ani hlavní tahy, to neznamená, že by tyto důležité úseky nebyly zahrnuty v celkovém plánu oprav a rekonstrukcí.
Mezi plánovanými investicemi se také objeví opravy mostů. V těchto projektech se například nachází most v Železnici, Starých Bukách, Pilníkově či Krňovicích. Kromě toho budou opravovány i silnice III. třídy, jako například úseky z Bohuslavic do Velkých Svatoňovic, silnice ve Světí nebo opěrné zdi ve Skuhrově nad Bělou a v Horním Maršově. Tyto opravy mají za cíl zlepšit dopravní infrastrukturu a zvýšit bezpečnost silničního provozu v kraji.
Co se týká nákladů na opravy silnic, které slouží jako objízdné trasy během výstavby dálnic, tyto náklady jsou obvykle rovněž z velké části hrazeny z dotací. Příkladem mohou být opravy tras používaných při výstavbě dálnice mezi Hradcem Králové a Smiřicemi, kde již byla schválena více než stomilionová dotace od Státního fondu dopravní infrastruktury. Plán na tyto opravy je zahrnut v seznamu akcí na rok 2025.